Hoppa till innehåll

IPB Style© Fisana
 

Guide info

  • Added on: apr 22 2012 16:03
  • Views: 2216
  • |


* * * * *
0 Ratings

242 fördelningslåda till Jeep Grand Cherokee ZJ

Posted by Brofus on apr 22 2012 16:03
Text och bild: Staffan Rydén (Horrix på forumet)

1a. Bort med skyddsplåten under flådan (om du har sådan)
1b. Töm ut olja ur flåda och automat.
2. Bort med kontakterna och avluftningsslangen och växellänkaget
3. Bort med framkardan
4. Bort med bakkardan
5. Bort med de 6 skruvarna till flådan (Den övre tog jag loss ovanifrån genom hålet där växelväljaren till flådan sitter, men var då tvungen att demontera mitt konsollen).
6. Dra lådan rakt bakåt på en domkraft. sänk ner när du fått ut splinesen. Eller ligg under och lyft ner den på magen lite försiktigt (fick lite träningsvärk, men lådan är inte jättetung (25-30 kg på ren ovetenskaplig gissning med knappt dubbla JeepEllas vikt).


Postad bild

Detta är den avgörande skillnaden mellan en Cherokee och Grand Cherokee fördelningslåda.
Ingående axel är längre på granden. Så den flyttar man från 249 till 242 lådan.

Det är ett antal delar som ska bort på vägen och samtliga sitter med låsringar varvid jag
rekommenderar en rejält bra tång till detta ändamål. Jag valde att demontera 249 lådan först
för att få grepp om hur delarna ser ut och få en uppfattning om vad som ska göras.

Visst skiljer sig lådorna åt en del men likväl får man en god uppfattning om handgrepp och
uppbyggnad.


Postad bild

Hit ska den och sen är det bara att sätta ihop alla delarna igen. Glöm inte att ta med lägesgivaren och
hastighetsmätaren från den gamla. För mig passade de utmärkt.


Postad bild

Så nu är alla bitarna på plats igen Kvar att montera är bakstycket och där har vi oljepump och givare.
Vägen hit kräver inte mycket mer än massa tålamod vanliga handverktyg.

För montering och demontering av lådan krävs för de övre två bultarna ett kort kort spärrskaft.

Koppling i elen:
Hittar du en 93 eller senare så får du koppla om en kontakt så funkar tom infocentralen och visar valt växelläge.
Du ska in bakom info centralen upp mot handskfacket sitter det en röd sladd på kabelstammen upptejpad den ska ihop med röd och den svarta ska kopplas isär, det är färdiga kontakter.


Lycka till!
Powered by Tutorials 1.3.1 © 2014, by Michael McCune
Copyright © 2014 Jeep Club Sweden